8 اشتباه رایج در برنامه نویسی اندروید

بهمن 10, 1399| سنا عبادی
8 اشتباه رایج در برنامه نویسی اندروید | وبلاگ مارکت سورس اندروید ریور

در این مقاله از وبلاگ اندروید ریور به 8 اشتباه رایج در برنامه نویسی و توسعه اندروید می پردازیم ، در این مقاله سعی شده 8 اشتباه رایج و معمول بیان شود تا با کسب اطلاع از این اشتباه ها بتوانیم توسعه اندروید را به شیوه بهینه تری پیگری کنیم.

هشت اشتباه در برنامه نویسی اندروید

1.اشیا باید در جایی که تصور می شود باشد (Strings, Colors)

رشد چشمگیری در اکوسیستم اندروید در سراسر جهان با جامعه متنوع وجود دارد. افراد با پیشینه های مختلف ، افراد دارای معلولیت ، افرادی که مایل به داشتن ویژگی های فانتزی مانند حالت شب night mode هستند و موارد دیگر از برنامه های Android در زندگی روزمره خود استفاده می کنند.

توسعه برنامه ها برای چنین جامعه متنوعی کار ساده ای نیست. من در اینجا درباره معماری های سطح بالا صحبت نمی کنم. این در مورد چیزهای ساده مانند strings ها ، رنگ ها ، اندازه ها و غیره است که به طور قابل توجهی بر توسعه مدرن Android تأثیر می گذارد.

مردم معمولاً وقتی از یک برنامه به زبان مادری خود استفاده میکنند احساس راحتی می کنند. گام حیاتی این است که تمام رشته ها را در یک فایل واحد (معمولاً strings.xml) حفظ کنید تا به سرعت فایل های رشته ای مختلف زبان را اضافه کنید.

این مورد در مورد رنگ ها ، ابعاد و styles ها نیز قابل استفاده است ، بنابراین وقتی تصمیم به انجام کارهایی مانند پشتیبانی از حالت تاریک یا تنظیم طرح ها برای تبلت ها می گیرید ، کنترل آنها آسان خواهد بود. نکته اصلی این است: کد را در یک مکان واحد نگه دارید تا به جای استفاده از هارکد در هر کجا که مورد نیاز است ، مجدداً از آن استفاده کنید.

برنامه نویسی اندروید

2.عدم استفاده از Fragment ها

در روزهای ابتدایی توسعه اندروید ، استفاده از اکتیویتی های جداگانه برای هر صفحه توصیه می شد . با گذشت زمان ، توسعه دهندگان با مشکلات مختلفی روبرو شدند.

اگر مدت ها یک توسعه دهنده اندروید بوده اید ، می دانید که استفاده از اکتیویتی ها چند سال پیش زمانی که API Fragment ها به این بلوغ نرسیده بود ، منطقی بود.

امروزه تیم اندروید توصیه می کند که از Fragment برای طراحی هر صفحه استفاده و اپلیکیشن را طبق معماری Single-Activity پیش ببرید.

 Jetpack navigation component عمدتا مبتنی بر معماریSingle Activity است. Fragment API زندگی شما را بسیار ساده تر می کند. شاید در عرض چند سال ، توسعه اندروید از activities به fragments تغییر یابد.

3.عدم استفاده از Data Bindings یا View Bindings

محیط توسعه اندروید از ابتدا بر روی سه نوع فایل بنا شده است: XML ، Kotlin و Java. فایل های XML حاوی همه موارد مربوط به طراحی هستند و فایلهای Kotlin / Java شامل موارد دیگری غیر از قسمت طراحی هستند.

مقاله ویو بایدینگ رو از اینجا بخوانید

در آخر ، رابط کاربری و لاجیک باید باهم تعامل داشته باشند و بهم وصل شوند ، و در اینجاست کهView Bindings و Data Bindings نقشی اساسی دارد. ارتباط بین UI و لاجیک به کمک findviewbyid انجام میشود.

همچنین بخوانید :  معرفی پلاگین ADB WiFi Connect

اما view binding وdata binding راه حل های پیشنهادی برای حل این مشکل است. هدف اصلی bindings ، حل null safety  در زمان اجرا است.

Data binding بمنافع بیشتری دارد. این امکان را برای شما فراهم می کند تا components های UI را به لاجیک بدون استفاده از کد نویسی متصل کنید.

4.عدم استفاده از Kotlin و Coroutines

چند سالی می شود که گوگل Kotlin را به عنوان زبان پیشنهادی برای توسعه برنامه های Android معرفی کرده است. این یکی از آن تصمیمات فوق العاده بود: Kotlin مشکلات موجود در جاوا را حل کرد و می تواند به توسعه دهندگان کمک شایانی کند.

با استفاده از Kotlin برای توسعه اندروید ، ویژگی هایی مانند extensions, scoped functions, data classes, object keyword, null safety و غیره رونمایی شد. به غیر از توسعه اندروید ، می توانید با Kotlin وارد توسعه multi-platform و سمت سرور شوید.

برنامه نویسی ناهمزمان نقشی اساسی در توسعه موبایل دارد. در مراحل اولیه ، از AsyncTask استفاده کردیم. با گذشت زمان ، RxJava ظاهر شد و این یک تغییر تحول است. اما RxJava مشکلاتی در callback دارد .

سپس coroutines ، یک راه حل Kotlin-y برای برنامه نویسی ناهمزمان با یک رویکرد ساده ارائه شد. این روزها ، کوروتین ها یک راه حل استاندارد برای اجرای کارهای غیرهمزمان بوده اند. ویژگی های قدرتمند و اجرای ساده ، آن را سازگارتر می کند.

کوتلین توسعه شما را آسان و مختصر می کند ، در حالی که کوتولین به شما امکان می دهد کارهای ناهمزمان را به ترتیب و بدون نیاز به یادگیری چیز جدید انجام دهید.

مشکلات طراحی اپلیکیشن اندروید

5.اشتباهات طراحی

دست کم گرفتن ContraintLayout

ConstraintLayout با ترکیبی از بسیاری از ویژگی های مفید مانندguidelines, Barriers, Group, aspect ratio, flow, Layer و سایر موارد ارائه می شود. با استفاده از تمام این ویژگی ها ، ConstraintLayout می تواند تقریباً هر صفحه ایی را ترسیم کند (از ساده تا پیچیده)

طرح ContraintLayout با طرح های Relative و Linear متفاوت است. استفاده از آن را را به همان روش متوقف کنید. ما می توانیم بدون سلسله مراتب تودرتو طرح بندی مسطحی ایجاد کنیم. طراحی طرح مسطح منجر به ایجاد لایه های کمتری برای ایجاد لیوت می شود.

استفاده بیش از حد از ContraintLayout

ویژگی های قدرتمند در معرض سو استفاده قرار می گیرند. استفاده از ConstraintLayout در UI که می توانید با FrameLayout یا LinearLayout طراحی کنید ، رویکردی بیهوده است.

ترس از MotionLayout

برای طراحی موارد استفاده پیچیده ، اما نه برای پیاده سازی انیمیشن ها و transitions ها ، گزینه ContraintLayout انتخاب درستی است. MotionLayout یک راه حل موثر برای انجام آن است.

MotionLayout یک زیر کلاس از ConstraintLayout است که شامل تمام ویژگی های برجسته آن است و کاملاً واضح است و دارای قابلیت اجرای transitions های پیچیده در XML است. با سطح 14 API سازگار است ، به این معنی که 99٪ موارد استفاده را پوشش می دهد.

همچنین بخوانید :  کار با WebView (وب ویو) در اندروید

ویرایشگر جدید MotionLayout در Android Studio 4.0 کار با MotionLayout را آسان می کند. این یک محیط فانتزی برای پیاده سازی transitions و ، MotionScenes و موارد دیگر فراهم می کند.

MotionLayout چیزی نیست که شامل محاسبات و الگوریتم های پیچیده باشد. درعوض ، این یک رویه ساده برای اجرای انیمیشن ها و transitions ها با یک ویرایشگر فانتزی جدید در Android Studio است.

6.عدم آگاهی از نقص امنیتی

ذخیره اطلاعات حساس

ذخیره اطلاعات حساس در اندروید، shared preference یا database و یا local storage خطرناک است. به راحتی هک می شود. بسیاری از توسعه دهندگان از این موضوع آگاهی ندارند و از یک اولویت مشترک برای ذخیره اطلاعات حساس کاربر استفاده می کنند.

با استفاده از کتابخانه جدید datastore یا کتابخانه Encrypted preference یا با اجرای رمزگذاری توسط خودتان ، این مسئله قابل حل است.

ارتباط امن

بسیاری از توسعه دهندگان اندروید فکر می کنند که استفاده از HTTPS می تواند ارتباط آنها با سرورها را ایمن کند. اما اینطور نیست. بسیاری از هکرها برای گمراه کردن سرورها و سرویس گیرنده ها در ارتباطات تداخل می کنند.

7.عدم اطلاع از قابلیت های Android Studio

مهم نیست که یک tool چقدر قدرتمند است مگر اینکه یاد بگیرید چگونه به درستی از آن استفاده کنید. ما به عنوان توسعه دهنده خوشبختانه ابزاری قدرتمند مانند Android Studio را در اختیار داریم ، اما شما باید بدانید که چگونه از آن به طور مفید استفاده کنید.

بسیاری از ویژگی های پنهان مانند مhandy shortcuts, live templates, file templates, predefined project structures, code generator plug-ins, customization و موارد دیگر وجود دارد. ما همچنین یک database inspector, layout inspector, profiler, و موارد دیگر داریم که می تواند در زمان اجرا مثمرثمر باشد.

Android Studio همچنین از ابزارهای پشتیبانی از چندین کتابخانه مانند وnavigation editor برای مشاهده نمودار navigation editor و و motion editor برای پیاده سازی انیمیشن ها و transitions های موثر به روشی عالی پشتیبانی می کند.

8.استفاده نکردن از کتابخانه های Jetpack

“Jetpack مجموعه ای از کتابخانه ها است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا best practices را دنبال کنند ، boilerplate کد را کاهش دهند و کدی را بنویسند که به طور مداوم در نسخه ها و دستگاه های Android کار کند تا توسعه دهندگان بتوانند روی کدی که برایشان مهم است تمرکز کنند.” – Android Jetpack

کتابخانه های JetPack ویژگی های اصلی مانند paging3 برای pagination ، و Room برای پایگاه داده محلی ، WorkManager برای کارهای پس زمینه طولانی مدت ، DataStore برای ذخیره سازی اطلاعات بهتر ، Hilt برای DI ، و navigation component برای نوگیت کردن بین صفحات ،App Startup برای کاهش زمان راه اندازی برنامه را پوشش می دهند. ، و بیشتر.

همه این کتابخانه ها به منظور حفظ عملکرد و سهولت استفاده برای اجرای کارهای پیچیده با کد کمتر ساخته شده اند.

منبع: Medium

  تخفیف ها و اخبار ویژه رو در تلگراممون دنبال کن :)
سنا عبادی نویسنده مقاله

توسعه دهنده موبایل به ویژه سیستم عامل اندروید ، در تلاش برای تحقق یک رویا..



می تونی سنا عبادی رو توی شبکه های اجتماعی هم دنبال کنی ...

مقالات مرتبط را بخوانید :


سورس های اندروید شامل تخفیف رو ببین !

به این مقاله امتیاز دهید :
5/5 (1 Review)
  خرید سورس های حرفه ای بازی و اپلیکیشن اندروید

دسته‌ها: آموزش برنامه نویسی اندروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما : برای نوشتن موارد مختلف در دیدگاه می توانید از راهنمای نگارش اندروید ریور استفاده کنید : نگارش کد کوتاه `your code`
نگارش کد بلند یا نگارش بخش عمده یک سورس کد :
[sourcecode lang="your code language"] your code here [/sourcecode]