در برنامه نویسی اندروید فلاتر بهتر است یا کاتلین

شهریور 4, 1398| سنا عبادی

کاتلین بهتر است یا فلاتر ؟ برای برنامه نویسی اندروید کدام یک رو یاد بگیرم بهتر هست ؟ اخیرا شاهد مطرح شدن این پرسش تقریبا نادرست توسط تعدادی در گروه ها و انجمن های مختلف بوده ایم . اولین باری که با این پرسش مواجه شدم با خودم گفتم مگه همچین مقایسه ایی امکان پذیر هست ؟؟  بهتره است بگویم که :

مقایسه ی کاتلین و فلاتر مقایسه ی بین سیب و پرتقال است!

قبل از اینکه بتوانم به این سوال پاسخ بدهم وکمی موضوع رو روشن کنیم , باید گفت که لطفا پرسش خود را تصحیح کنید ! این سوال از ریشه و اساس اشتباه ست !

بگزارید از اول توضیح بدهم که اصلا کاتلین چیه ؟  فلاتر چیه ؟

خب باید بگویم که کاتلین یک زبان برنامه نویسی ولی فلاتر یک فریمورک کراس پلتفرم (Cross-Platform) است.

مقایسه ی بین این دو دامنه ی بسیار گسترده ایی داره پس برای روشن شدن موضوع بهتر است پاسخ چند سوال رو داد تا بتوانیم مقایسه رو بهتر بهتر پیش ببریم

مقایسه کاتلین و فلاتر آیا صحیح است ؟

۱ . هدف شما از یادگیری کاتلین یا فلاتر چیست ؟

اولین سوالی که برای هرکسی پیش میاد همینه ،  چرا میخوام این زبان یا فریمورک رو یاد بگیرم ؟

پرسش هایی که در این باب مطرح می شه شامل :

الف ) آیا میخواهید که برنامه نویسی موبایل رو یاد بگیرید ؟

ب ) آیا میخواهید که به عنوان یک برنامه نویس موبایل شغلی رو بیابید ؟

ج ) آیا میخواهید که برنامه ی خودتان و یا تیم تان را طراحی کنید ؟

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “الف” است پس :

اگر فقط قرار است که برنامه نویسی موبایل را یاد بگیرید و برنامه های کوچکی بسازید اصلا مهم نیست کدام را انتخاب میکنید . شما آزاد هستید .

به هر حال مهم این هست که به یاد آورید با مقایسه ی کاتلین و فلاتر شما تنها بین این دو مقایسه ایی به راه ننداخته اید بلکه شما در موارد زیر نیز مقایسه ایی ایجاد کرده اید :

  • Flutter/Dart (فلاتر/دارت)
  • iOS/Swift/Objective-C (ای او اس / سوییفت / آبجکتیو-سی)
  • Android/Kotlin/Java (اندروید / کاتلین / جاوا)

فلاتر (Flutter) یک ابزار کامل برای توسعه ی برنامه های کاربردی است . زبان توسعه ی این فریمورک دارت (Dart) است و دارای یک مجموعه ی جدید برای طراحی کاربری UI نیز می باشد .مجموعه‌ای منحصر به فرد از الگوهای برنامه‌نویسی و بهترین تجارب و ابزار عیب‌یابی کار در آن است.

مقایسه بین فلاتر و دیگر فریمورک ها نظیر (React Native) بستگی به اکوسیستم و موارد مورد استفاده ی شما دارد .

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ب” است پس :

اگر که قرار هست شغلی در رابطه با برنامه نویسی موبایل پیدا کنید پس باید نکات دیگری را در نظر بگیرید .

یک جستجوی سریع در LinkedIn برای مشاغل مربوط به Kotlin و Flutter نتایج زیررا نشان می‌دهد (در ایالات‌ متحده آمریکا)

  • Flutter: 315 results
  • Kotlin: 3,342 results
  • فلاتر : ۳۱۵ نتیجه
  • کاتلین : ۳۳۴۲ نتیجه

دلیل نتیجه ی بالا بر میگرده به اینکه فلاتر خیلی جوان است و یک تکنولوژی جدید به شمار میاد و دگرگونی و تغییرات بسیار زیادی را تجربه خواهد کرد پس برای ایجاد یک اپلیکیشن خیلی قوی برای یک کمپانی بزرگ بهتر است از آن استفاده نشود و بیشترین آگهی های شغلی برنامه نویس اندروید برای کاتلین بوده است .

این تفاوت در دسترسی به شغل می‌تواند به معنی ۲ چیز باشد :

  1. پیدا کردن شغل Flutter در منطقه ی زندگی شما سخت‌تر است.
  2. برای پیدا کردن شغل مناسب می تونید که جا به جا بشید و شغل را بیابید.

اینها تا حدی متناقض هستند، و آنچه بیشتر برای شما قابل‌استفاده است به وضعیت فعلی زندگی شما بستگی دارد، چقدر سریع باید یک شغل پیدا کنید، و اینکه چقدرحاضرید برای آن شغل تغییر مکان دهید.

از طرف دیگر, هنوز تقاضای زیادی برای توسعه دهندگان اندروید با زبان نیتیو (کاتلین و جاوا) وجود دارد و بسیاری نیز به دنبال کسانی هستند که به صورت نیتیو کار میکنند و یا آموزش خود را به صورت نیتیو شروع کرده اند . با توجه به نتیجه های بدست آمده , ‌رقم بالاتر به معنای فرصت شغلی بهتر است ولی رقابت در این محیط رو نیز باید در نظر داشته باشیم .

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ج” است پس :

اگر میخواهید برای اینکه اپلیکیشن خود را بسازید بین این دو را انتخاب کنید باید کمی به عقب بازگردید و مقایسه هایی که تا به اینجا شد را در نظر بگیرید .

طبیعی هست که شخصی که قرار هست اپلیکیشن خود را توسعه دهد قرار هست می خواهد برای هر دو پلتفرم IOS و Android خروجی داشته باشد .

استفاده از فلاتر این امکان را به شما میدهد ولی استفاده ی تنها از کاتلین خیر نمیتواند.

چرا که برای اینکه از کاتلین به عنوان یک زبان کراس پلتفرم استفاده کنید لازم هست زبان نیتیو هر دو پلتفرم را بلد باشید که بتوانید دو خروجی داشته باشید و این سخت امکان پذیر هست فقط برای ساخت یک اپ وقت ما برای یادگیری هر دو زبان نیتیو صرف شود پس استفاده از فلاتر در اینجا بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.در ادامه جزییات را بهتر بررسی خواهیم کرد.

با فلاتر یا کاتلین چه چیزی می سازید ؟

۲.قرار هست چه چیزی بسازید ؟

این پرسش دوم ما برای پاسخ به پرسش اصلی مقاله است . باز هم من با پاسخ به چند سوال این عنوان را روشن میکنم :

الف) آیا میخواهید که اپلیکیشن های عالی برای اندروید بسازید ؟

ب ) آیا میخواهید که اپلیکیشن های عالی برای IOS بسازید؟

ج ) آیا میخواهید برای هر دو پلتفرم بالا همزمان اپلیکیشن بسازید ؟

د ) آیا میخواهید فراتر از پلتفرم موبایل اپلیکیشن بسازید ؟

ه ) آیا میخواهید سرویس بک اند اپلیکیشن تان را خودتان آماده کنید ؟

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “الف” است پس :

اگر که قصد دارید اپلیکیشن اندرویدی با فیچر های جدید بسازید حتما نیتیو را انتخاب کنید . در اینجا نیتیو به معنای انتخاب زبان کاتلین نیست بلکه منظور من همان زبان جاوا است . در حالی که یادگیری زبان کاتلین بسیار لذت بخش و کار آمد است .

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ب” است پس :

مانند گزینه ی اول اگر که قرار هست اپلیکیشن IOS خود را با فیچر های جدید بسازید حتما باید سوییفت را انتخاب کنید .

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ج” است پس :

اگر که قرار است برای هر دو پلتفرم دو خروجی همزمان داشته باشید پس بسیار جذاب و جالب خواهد بود و در این حال با گزینه های زیر رو به رو خواهیم شد :

آ) ساخت دو اپ جدا برای هر دو پلتفرم

ب) ساخت دو اپ به صورت نیتیو توسط Kotlin Multiplatform

ج) ساخت اپ با فلاتر

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “آ” است پس :

این گزینه به شما یا تیم شما نیاز دارد تا هر دو برنامه را از صفر بدون هیچ کد اشتراکی بسازید. اگر یک برنامه نویس هستید، به احتمال زیاد کندترین گزینه خواهدبود، مگر اینکه در حال حاضر به خوبی در هر دو زمینه آی اس و آندروید تبحر داشته باشید.

همچنین بخوانید :  پراکسی FOD برای دورزدن تحریم در اندروید استودیو

در این حال احتمالاً امن‌ترین گزینه هم هست. توسعه بومی برای هر دو سکو بسیار بالغ است.بعید به نظر می‌رسد که اپل یا گوگل پلتفرم‌های نیتیو را رها کنند و شما همیشه به جدیدترین ویژگی ها دسترسی خواهید داشت .

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ب” است پس :

اگر که قصد دارید اپلیکیشن های خود را به صورت نیتیو بسازید ولی دوست دارید که کد هایی را به صورت مشترک بین دو پلتفرم داشته باشید باید شروع به یادگیری کاتلین و سپس یاد گیری Kotlin Multiplatform کنید که این مورد پیشنهاد نمیشه چرا که دارای اکوسیستمی جدید است و همچنین تجربه ی کافی برای یک محصول عالی ندارد . در حین توسعه ممکن است که با کمبود منابع و ابزار مواجه شوید.

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ج” است پس :

استفاده از فلاتر برای داشتن خروجی همزمان برای دو پلتفرم ios و android با نوشتن یک ساختار کد تجربه ایی بسیار شیرین و هیجان بر انگیز است .

سرعت برنامه نویسی با فلاتر بسیار بالا خواهد رفت . داشتن هات ریلود (خروجی سریع با تغییرات) بسیار کار را راحت کرده است .

شما می توانید تمامی ساختار برای هر دو پلتفرم را با یک کد بیس فراهم کنید فقط در صورتی که میخواهید رفتاری متفاوت را در هر پلتفرم داشته باشید و یا دسترسی به api های سطح پایین در هر پلتفرم داشته باشید نیاز به نوشتن کد جداگانه برای هر بستر خواهید داشت.

اگر به دنبال ایجاد یک اپلیکیشن برای هر دو سیستم‌عامل باشید، به خصوص یک اپلیکیشن کاربردی، Flutter بهترین گزینه ی ممکن است.

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “د” است پس :

تیم Flutter به سرمایه‌گذاری در ساخت Flutter برای توسعه دسکتاپ و وب ادامه می‌دهد. در حالی که این قابلیت هنوز در حال توسعه است، امکان استفاده از یک کد بیس برای پلتفرم‌های اضافی دیگر وجود دارد.

شما می‌توانید یک پروژه Kotlin multiplatform را برای توسعه فراتر از موبایل درنظر بگیرید، اما ارزش و نحوه ی کار متفاوت است. با KMP، شما کد اشتراکی را خواهید داشت،اما هنوز باید کد پلتفرم بومی را برای ایجاد رابط کاربری خود و اهرم بندی کردن کد مشترک داشته باشید. همانطور که پلتفرم‌های بیشتر را هدف خود قرار دهید , همراه با آن باید تعداد کار / مهارت خود را بالاتر ببرید .

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ه” است پس :

یک مورددیگر برای بحث این است که ممکن است بخواهید سرویس‌های backend خود را برای پروژه‌های خود بنویسید.

کاتلین را می‌توان برای نوشتن کد backend استفاده کرد، و Ktor می‌تواند این کار را کاملاً آسان کند.بنابراین اگر می‌خواهید خدمات backend را علاوه بر برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل توسعه دهید، Kotlin می‌تواند یک سرمایه‌گذاری خوب باشد چون شما می‌توانید از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کنید.

۳. در حال حاظر برنامه نویس هستید ؟

یک نکته ی دیگری است که باید در نظر بگیریم که کدام یک (کاتلین یا فلاتر) برای شما مناسب تر است , سطح دانش و سواد شما از برنامه نویسی است.در اینجا با چند گزینه همراه خواهیم بود :

آ) آیا برنامه نویس اندروید هستید ؟

ب) برنامه نویس IOS هستید ؟

ج) آیا در برنامه نویسی تازه کار هستید ؟

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “آ” است پس :

اگر شما در حال حاضر با توسعه اندروید به صورت نیتیو راحت هستید , یادگیری کاتلین بسیار سریع‌تر از فلاتر خواهد بود. دانستن این موضوع به سادگی به دانش و مهارت موجود شما اضافه خواهد کرد و شاید در زمان ساخت اپلیکیشن‌های اندروید به صورت نیتیو موثرتر باشد.

همچنین یادگیری Kotlin می‌تواند به شما این امکان را می‌دهد که سرویس‌های backend را به زبان دیگری علاوه بر جاوا بنویسید و شما را قادر می‌سازد تا از Ktor برای ساده‌سازی فرآیند استفاده کنید.

یادگیری Flutter نیازمند یادگیری یک زبان جدید (Dart) و همچنین یک اکوسیستم جدید توسعه است. زمان مورد نیاز به احتمال زیاد چندین بار بیشتر از یادگیری Kotlin است.

اگر که قصد ندارید کراس پلتفرم کار کنید پس یادگیری فلاتر منطقی نخواهد بود.

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ب” است پس :

اگر شما یک برنامه نویس iOS هستید که به دنبال یادگیری فلاتر یا کاتلین هستید ، وضعیت کمی متفاوت است.

اگر می‌خواهید به ساخت اپلیکیشن های iOS به صورت نیتیو ادامه دهید، پس نه Kotlin و نه Flutter از مزایای زیادی برخوردار نیستند. Kotlin فقط به شما اجازه نوشتن کد backend را می دهد نه بیشتر .

ولی اگر برنامه نویس آی اوسی هستید که به دنبال ساخت اپلیکیشن هایی به صورت کراس پلتفرم هستید پس می توانید از Kotlin Multiplatform و یا فلاتر استفاده کنید.

همانطور که قبلاً بحث کردیم، Flutter یک تجربه برای توسعه یک کد بیس برای هر دوسیستم‌ عامل موبایل خواهد بود در حالی که یک پروژه KMP نیاز به دانش برای توسعه ی هر دو پلتفرم دارد.

بنابراین در این مورد, هر دو روش یادگیری زبان جدید (دارت) و یک چارچوب جدید(فلاتر یا android) هستند.

– اگر که نظر شما مطابق با گزینه ی “ج” است پس :

خب در اینجا ما با یک تجربه ی جدید رو به رو هستیم . شما یک برنامه نویس تازه کار هستید که قصد دارید کار خود را در این زمینه آغاز کنید.پس لطفا یک گام به عقب برگردید و مقایسه ی فلاتر و کراس پلتفرم و همچنین نیتیو را بخوانید .

یادگیری کاتلین در صورتی که شما قصد کار در بک اند و یا ساخت موبایل اپلیکیشن را ندارید مفید نخواهد بود .

بنابراین اگر می‌خواهید اپلیکیشن های موبایل را توسعه دهید، پس میتوانید از مقایسه ایی که بین کاتلین و فلاتر انجام شد استفاده کنید.

برای برنامه نویسی اندروید چگونه آموزش میبینید ؟

۴.شما چگونه آموزشی را یاد میگیرید ؟

چطور بهتر یاد می‌گیرید؟ این می‌تواند یک سوال مهم قبل از شیرجه زدن به مسیر جدید یادگیری برای Kotlin یا Flutter باشد.

  • به دنبال دوره‌های خیلی توپ هستید؟
  • به عنوان یک درس برای دانشگاه خود آموزش می بینید؟
  • آیا برای توصیه و بهترین تجارب با حرفه ای ها در آن زمینه مشورت میکنید؟
  • آیا به طور مرتب پست‌های وبلاگی را دنبال میکنید ؟
  • آیا شما ترجیح می‌دهید با کار عملی یاد بگیرید؟

– اگر که با دنبال کردن دوره و کورس های معتبر یاد میگیرید پس :

اگر شما ترجیح می‌دهید با دروس فصل بندی شده و دوره ایی یاد بگیرید،احتمالا برنامه نویسی نیتیو را انتخاب کنید چرا که فلاتر یک تکنولوژی جدید است و منابع آموزش عالی برای آن کم هستند.

اگر منصف باشیم دوره های بسیار عالی برای یادگیری کاتلین هم وجود نداره ولی چون جزیی از برنامه نویسی نیتیو اندروید است و برای برنامه نویسی اندروید آموزش های عالی به وفور یافت میشه پس میتوان کاتلین هم همراه آن ها یاد گرفت .

همچنین بخوانید :  آموزش ساخت اولین برنامه در اندروید استدیو

– اگر برنامه نویسی رو برای اینکه فقط درسی برای دانشگاه پاس کرده باشید دنبال می کنید پس :

من با چند نفر صحبت کرده‌ام که علاقه‌مند به یادگیری توسعه اندروید در دانشگاه هستند. اگر این فرصت را دارید، حتما از آن استفاده کنید. زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوید، احتمالا دنبال کار می‌گردید. داشتن یک مهارت تخصصی مانند توسعه اندروید بسیار عالی است و شما نباید نگران این باشید که آیا نیتیو بلد باشید یا Flutter را یاد بگیرید.

ابتدا یک شغل مربوطه را بگیرید، سپس در صورتی که کسی شما را استخدام کند و در ازای آن به شما پول دهد ، آنچه که نیاز است را پیش بگیرید.

– اگر که برای یادگیری به انجمن ها و دوستان و افراد با تجربه رجوع میکنید (گروه های تلگرامی و …) :

انجمن ها و کامیونیتی های مختلف برای اندروید ، Kotlin، iOS، Flutter یک منبع عالی برای یادگیری، حل مساله، و غیره هستند.

زمانی که به دنبال افراد یا راهنمایی باشید احتمالا در زمان کمتر افراد بیشتری را که اندروید و آی اوس را به صورت نیتیو کار میکنند , پیدا خواهید کرد . بازم، این به این دلیل است که Flutter فن‌آوری جدیدتر است و هنوز افراد زیادی با آن کار نمی‌کنند.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما حق انتخاب ندارید. توسعه دهندگان زیادی وجود دارند که Flutter کار می‌کنند و تیم devrel در گوگل تلاش زیادی برای شناسایی این توسعه دهندگان از طریق برنامه GDE انجام می‌دهد.

در هر دو مورد، در اینجا لیستی از برنامه نویسان برای پیگیری اطلاعات Kotlin و Flutter آورده شده‌است:

– اگر که برای یادگیری وبلاگ های مختلف را دنبال می کنید پس :

در هنگام یادگیری هر فن‌آوری جدید، پست‌های بلاگ یک منبع عالی هستند. وقتی به Kotlin در مقابل Flutter فکر می‌کنید، دو چیز هستند که باید در ذهن داشته باشید.

فلاتر نسبتا جدید است، بنابراین منابع کمتری برای آموزش آن وجود دارد. علاوه بر این، چون که به سرعت در حال توسعه و کامل شدن است پس ممکن است خیلی از آموزش ها قدیمی باشند.

کاتلین احتمالا منابع بیشتری در اختیار دارد، اما به سرعت در حال تحول است و پست‌ها در مورد موضوعات پیشرفته ممکن است پس از تنها چند ماه منقضی شوند.

اگر به دنبال استفاده از کاتلین برای یادگیری در اندروید و / یا iOS هستید، مدت زمان طولانی فرصت دارید که آن‌ها را زیر و رو کنید. بسیاری از آن‌ها همچنان مرتبط هستند، اما برخی دیگر خیر و به صورت مداوم و سریالی نیستند. پس همیشه از بروزرسانی آنها و مفید بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

خوشبختانه، در یادگیری هر کدام Kotlin یا Flutter، انجمن ها و تیم‌های devrel با نوشتن پست‌های وبلاگ، ایجاد codelabs و ثبت برنامه‌های آموزشی، به ما کمک می کنند.

– اگر کسی هستید که با کار عملی و دست به کار شدن یاد میگیرید پس :

اگر کسی هستید که ترجیح می‌دهد با دست به کار شدن و بازی با کد ها یاد بگیرد، پس موفق می‌شوید. یادگیری هر دو Kotlin و Flutter برای شما خیلی راحت خواهد بود.

و مرجع هایی برای آموزش های بیشتر :

۵.آیا شما خطرات انتخاب Kotlin در برابر Flutter را مد نظر قرار داده‌اید؟

هنگام بکارگیری هر تکنولوژی جدید، خطراتی وجود دارد. بیاید قبل از انتخاب بین Kotlin و Flutter، برخی از این ریسک‌ها را بررسی کنیم.

  • آیا با انتخاب هریک از این دو , خطراتی شرکت و استارتاپ شما را تهدید خواهد کرد ؟
  • آیا با انتخاب هریک از این دو , خطراتی برای خود شخص شما پیش خواهد آمد ؟
  • آیا خطراتی برای عدم پشتیبانی هر یک از سوی شرکت سازنده وجود دارد ؟

اگر که قرار هست برای استارتاپ و سازمان خود انتخابی را داشته باشید پس این انتخاب باید بسیار دقیق صورت گیرد و تمامی موارد وابسته بررسی شود چرا که با انجام یک خطا ما با یک سازمان طرف هستیم نه یک شخص !

کاتلین به نظر پایدار میاید چرا که نزدیک به دو سال است برای اندروید پشتیبانی میشود .استفاده از کاتلین و قابلیت اضافه کردن یک فایل به کد موجود آن بسیار راحت و کاربردی است.

فلاتر یک ریسک بزرگ‌تر است، زیرا که یک سابقه طولانی از پروژه‌های موفق ندارد. توسعه دهندگان کمتری وجود دارند که با تکنولوژی های آن آشنا هستند که استخدام کردن آنها برای تیم فعلی شما برای یادگیری یک چارچوب / ابزار / زبان جدید را سخت‌تر می‌کند. Flutter به بهترین شکل در برنامه‌های greenfield کار می‌کند که آپدیت تدریجی کار را سخت تر میکند.

اینها همه نگرانی‌های غیر بدیهی در مورد آن هستند.

علاوه بر این، گوگل سابقه‌ای طولانی در شکست خوردن پروژه هایش دارد پس اینکه به یکباره اعلام شکست فلاتر و یا کاتلین را اعلام کند نیز وجود دارد . پس نگرانی های بسیار ریزی در این باره نیز گوشه ی ذهنتون قرار بدید.

ولی به نظر من گوگل حداقل تا دوسال دیگر به حمایت و پشتیبانی از هر دوی آنها خواهد پرداخت . و زمان کمی برای یادگیری و کسب تجربه و نیز درآمد زایی نیست . پس اگر در حال حاظر بین این دو تصمیمی نگرفته اید تفاوت خاصی در انتخاب هر کدام نخواهد بود.

خب در پایان باید کدام یک را دنبال کنیم ؟ فلاتر یا کاتلین ؟!

اگر مطالب پست قبلی و همچنین این پست را با دقت خوانده باشید و ذهنتان را به چالش کشیده باشید حتما میتوانید به این سوال با توجه به مواردی که ذکر شد پاسخ دهید ولی بگذارید من در اینجا با پیشنهاد و پاسخ های خودم به شما راهنمایی کوچکی کنم .

– اگر که برای اینکه شغلی داشته باشید به سمت برنامه نویسی می روید پس :

به دنبال یادگیری به صورت نیتیو باشید . یعنی کاتلین (جاوا) برای اندروید و سوییفت برای آی اس .

– اگر که برای ساخت اپ خود به صورت کراس پلتفرم به دنبال برنامه نویسی باشید پس :

حتما فلاتر را امتحان کنید!

– اگر که تیم شما قصد ساخت یک اپ برای هر دو پلتفرم را داشته باشد پس :

در اینجا سه گزینه ی کاتلین , فلاتر و Kotlin Multiplatform را در پیش روی خود دارید .با توجه به سطح پروژه و نیز وابستگی های موجود هریک میتواند برای کار شما مفید واقع شود.

– اگر که شما و یا تیم تان قصد ساخت یک پروژه ی تجاری و مهم و به صورت کراس پلتفرم را دارید پس :

نگاهی به Kotlin Multiplatform بیاندازید.

منبع ۱ و منبع ۲

4.7/5 (9 Reviews)
سنا عبادی CO-Founder نویسنده مقاله

توسعه دهنده موبایل به ویژه سیستم عامل اندروید ، هم بنیانگذار اندروید ریور و در تلاش برای تحقق یک رویا..



می تونی سنا عبادی رو توی شبکه های اجتماعی هم دنبال کنی ...

مقالات مرتبط را بخوانید :


سورس های اندروید شامل تخفیف رو ببین !


  تخفیف ها و اخبار ویژه رو در تلگراممون دنبال کن :)
به این مقاله امتیاز دهید :
4.7/5 (9 Reviews)
  خرید سورس های حرفه ای بازی و اپلیکیشن اندروید

دسته‌ها: معرفی سرویس ها و ابزار ها

دیدگاهتان را بنویسید

راهنما : برای نوشتن موارد مختلف در دیدگاه می توانید از راهنمای نگارش اندروید ریور استفاده کنید : نگارش کد کوتاه `your code`
نگارش کد بلند یا نگارش بخش عمده یک سورس کد :
[sourcecode lang="your code language"] your code here [/sourcecode]